Wednesday 8 May 2013

כללי על יונקים


?מהו יונק

אין דמיון חיצוני בין עכברים, עטלפים, ג'ירפות, נמרים, ולוויתנים, אבל כולם שייכים לקבוצה אחת של בעלי חיים המכונה יונקים. לכל היונקים יש כמה תכונות משותפות: הם בעלי דם חם, יש להם פרווה או שערות על גופם, וגופם נתמך בשלד העשוי עצמות. רוב היונקים יולדים ולדות חיים, והאימהות מיניקות אותם בחלבן. כל הדברים הללו נכונים גם לגבינו, בני האדם, ולכן גם אנו שייכים למחלקת היונקים.


?כמה מיני יונקים יש בעולם

קיימים לפחות 4,300 מינים שונים של יונקים בעולם. לעתים מתגלה מין חדש שך יונק, אבל נראה שרוב המינים הקיימים כבר ידועים לאדם.


?מה גודלם של היונקים

טווח הגדלים והצורות של היונקים רחב מאוד – מזעיר ועד לענקי. כחצי מכללי היונקים המוכרים הם מכרסמים קטנים, כמו למשל סנאים ועכברים, וכרבע ממחלקת היונקים הם עטלפים. יונקים מסוימים, כמו פילים לוויתנים ואריות, מגיעים לממדים גדולים מאוד. הלוויתן הענק החי בימים הוא היונק בגדול מכולם, ומשקלו עולה על 150 טונות. היונק היבשתי הגדול ביותר הוא הפיל האפריקני, ומשקלו עשוי להגיע לשמונה טונות. 






?איך יונקים צעירים לומדים

יונקים מעניקים לצאצאיהם הצעירים הגנה ואימון רבים יותר מאשר בעלי חיים אחרים. יונקים צעירים לומדים מאמותיהם מיומנויות רבות, כמו מציאת מזון והימנעות מסכנה. לעתים גם האב מטפל בצעירים. הוא מגן עליהם מפני התקפות של אויבים, ועוזר למצוא מזון בשבילם.

יונקים



?אילו יונקים יכולים לעוף

עטלפים הם היונקים היחידים היכולים לעוף. בדומה לעופות הם בעלי גוף קל-משקל, אבל אין להם נוצות. הכנפיים שלהם עשויות שכבות של עור, המתוחות בין העצמות הארוכות של אצבעותיהם.
עטלפים פעילים בלילה, והם ישנים במשך היום. הם נתלים במהפך מתקרות של מערות או מענפי עצים. עם שקיעת השמש הם עפים אל תוך הלילה בחיפוש אחר מזון.






?אילו יונקים אוהבים לדבר

בדומה ליונקים נבונים אחרים הדולפינים עליזים ותקשורתיים. הם חיים בקבוצות המכונות להקות, ו"מדברים" זה עם זה באמצעות נקישות ושריקות. הצלילים הללו נעים מתחת לפני המים לאורך קילומטרים רבים. מדענים גם חושבים כי דולפינים מסוגלים לחקות דבור אנושי, אבל קצב הדיבור שלהם מהיר הרבה יותר.





?אילו יונקים לועסים ללא הפסקה

יונקים בעלי פרסות, כמו תאואים, ג'ירפות ואנטילופות אוכלים בעיקר עשב ועלים. מאחר שהמזון הזה הוא כה קשה, אז עליהם ללעוס אותו פעמיים. הם נוגסים במזון נגיסה גדולה, לועסים אותו פעם אחת וממהרים לבלוע אותו. המזון מגיע לקיבותיהם, אולם מהן הוא חוזר רך אל פיותיהם ללעיסה שניה. פעילה זו מכונה העלאת גירה.





?מיהו היונק המהיר ביותר

הברדלס הוא היונק המהיר ביותר. הוא מסוגל לרוץ במהירות מרבית של 110 קילומטרים בשעה, אך הוא עושה זאת רק לפרי זמן קצרים. בניגוד לרוב החתולים הגדולים טפריו שלופים כל הזמן, והם משפרים את האחיזה שלו בקרקע בזמן הריצה.






?אילו יונקים מטילים ביצים בעלות קלפה גמישה

שני יונקים – הברווזן וקיפודן הנמלים – אינם מביאים לעולם ולדות חיים, אלא מטילים ביצים המוגנות בקליפות קשות וגמישות כקלף. לאחר שהברווזונית הטילה את ביציה בקן, היא מחממת אותן בגופה במשך כעשרה ימים עד לבקיעתן. יונקים המטילים ביצים מכונים ביבאים.



יונקים


?למה יש לטיגריס פסים

קל לזהות טיגריסים בגלל הפסים השחורים והעבים אשר מכסים את גופם הכתום. הסימנים הללו עוזרים להם להתמזג באורות ובצללים של היער. הטיגריסים אוהבים לצוד עם שקיעת השמש. בשעה זו קשה מאוד לאתר אותם, והם יכולים להתגנב אל טרפם במהירות ובשקט.





?איפה צדים אריות את ארוחת הערב שלהם

יונקים האוכלים בשר, כמו אריות, טיגריסים וברדלסים, מכונים טורפים. חתולים גדולים נועדו לצוד: גופם חזק, ראיתם חדה והם בעלי חוש ריח טוב. אריות חיים בקבוצות משפחתיות המכונות להקות. הם צדים את טרפם במישורים וביערות של אפריקה.
הנקבות שבקבוצה הן הציידות העיקריות, אבל הזכרים מגיעים לטרף עד מהירה כדי להבטיח כי הם יקבלו את חלקם בשלל.





?למה יש לג'ירף צוואר ארוך ורגליים ארוכות


היונק הגבוה ביותר בעולם הוא הג'ירף. גובהו עשוי להגיע לחמשה מטרים. לג'ירף יש צוואר ורגליים ארוכים מאוד. גובהן הרב מאפשר לג'ירפות להתמתח ולהגיע עד לצמרות העצים, ושם הן נהנות מעלים וענפים עסיסיים שבעלי חיים אחרים לא יכולים להגיע אליהם. אף שצווארו ארוך כל כך, לג'ירף יש רק שבע חוליות בצווארו – כמו אצל כל שאר היונקים. 




יונקים


?איך שומרים הדובים הלבנים על חום גבוה

בדומה לכל היונקים האחרים גם דובים לבנים (דובי קוטב) הם יצורים בעלי דם חם. טמפרטורת גופם לא משתנה בין אם האוויר או המים סביבם  חמים או קרים. עורם של רוב היונקים מכוסה שיער. לדובים הלבנים יש מעטה עבה מאוד של שערות, מעטה המגן עליהם מפני האוויר המקפיא השורר באזור הקוטב הצפוני. בחורף הם מוצאים מקלט במאורה, או בחור שהם חופרים בשלג.


?למה הדוב הלבן הוא לבן

הפרווה הלבנה שעל גופו של הדוב הלבן  לא רק מגינה עליו מפני הקור, אל גם משמשת כאמצעי הסוואה בשעת הציד – הדוב הלבן מתמזג עם השלג הלבן. למעשה, כל גופו של הדוב מותאם לחיים בסביבת מגוריו: כפותיו הגדולות הן נעלי שלג מצוינות, וגם משוטים נהדרים לחתירה במים.





?למה הניבתן שמן כל כך 

מתחת לעורו של הניבתן יש שכבה עבה של שומן המכונה שמן לוויתנים. השומן הזה שומר על חום גופו במים הקרים שמסביב לקוטב הצפוני. גם יונקים אחרים באזור הקוטב הצפוני, כמו למשל דובים לבנים וכלבי-ים, מוגנים מפני הקור באמצעות שכבת שומן כזאת. לניבתן יש שני ניבים ארוכים וחדים, הם מקור שמו העברי. בעזרתם הוא חופר בקרקעית הים ומוציא ממנה רכיכות וסרטנים. ניבים אלה משמשים גם ככלי נשק בעת קרבות עם יריבים.




יונקים


?למה  הלוויתנים ענקיים כל כך

הלוויתן הענק הוא העל החיים הגדול ביותר אשר חי אי פעם – אפילו הדינוזאורים האדירים היו קטנים ממנו. אורכו של לוויתן ענק בוגר עשוי להגיע ל-33 מטרים- כאורכו של מטוס ג'מבו. משקלו עשוי לעלות על 150 טונות – כמשקלם של 30 פילים. הלוויתן הענק מסוגל להגיע לממדים כה עצומים משום שגופו הענק נתמך תמיד על ידי המים המקיפים אותו. לוויתנים הם שחיינים חזקים וטובים, וכמה מהם מסוגלים אפילו לזנק אל מחוץ למים.





?איך דולפינים שוחים

דולפינים הם שחיינים נפלאים. במקום ידיים ורגליים יש להם סנפירים וזנב. הם מתקדמים במים באמצעות הנעת הזנב למעלה ולמטה, וגופם החלק מחליק במים בקלות.



?מה הוא פתח-הנשימה

יונקים ימיים, כמו למשל לוויתנים ודולפינים, אינם יכולים לנשום מתחת למים. בניגוד לדגים, עליהם לעלות אל גובה פני המים כדי לנשום אוויר. היונקים הימיים שואפים ונושפים דרך פתח-הנשימה שהוא בעצם: הנחיר, הנמצא בקצה ראשם. בעת נשיפת האוויר הם משגרים גם סילון של מים. 

דגים



?מהו דג

דג הוא בעל חיים החי במים, גופו מכוסה קשקשים, ויש לו סנפירים העוזרים לו לשחות.
לרוב סוגי הדגים יש שלד עצמות ושלפוחית אויר העוזרת להם לצוף אפילו אם הם מפסיקים לשחות.
לדגים דם קר, חרף העובדה שטמפרטורת הגוף של כמה דגים מהירים גבוהה מעט יותר מן הטמפרטורה של המים הנמצאים סביבם.



?כמה מיני דגים יש בעולם

יש כ-30 אלף מינים שונים של דגים. הם חיים באוקיאנוסים ובימים בכל רחי תבל, וכן בנהרות, באגמים ובברכות.
מגוון הצורות, הגדלים והצבעים בקרב הדגים גדול מאוד. הדג הגדול ביותר הוא הכריש הלוויתני  - אורכו עשוי להגיע ל-18 מטרים. הדג הקטן ביותר הוא סוג של קברנון – אורכו סנטימטר אחד בלבד.





?למה הדגים ריריים



הדגים חלקלקים למגע כי גופם מכוסה ריר. מעטה רירי זה נוצר בעורו של הדג, ומגן עליו מפני מחלות ומפני כמה טפילים.
הריר מכסה פצעים וסריטות כדי למנוע זיהום. הוא גם עוזר לדג לנוע במים ביתר קלות.
לכמה סוגי דגים יש ריר ארסי המגן עליהם מפני טורפים.







?איך הדגים נושמים

דגים נושמים מים בנוגד לבעלי חיים יבשתיים הנושמים אוויר. בתוך ראשו של הדג יש זוג זימים עדינים, כל אחד מהם מוגן במכסה זימים.
הגג שואב מים אל תוך פיו. המים עוברים על פני הזימים, ונפלטים מגופו של הדג דרך חריץ במכסה הזימים. הזימים קולטים מתוך המים את החמצן הדרוש לדג.



?האם לכל הדגים יש זימים

לכל הדגים יש זימים, אבל לכמה דגים – כמו לרב-סנפיר – יש שיטת נשימה נוספת. גד הרב-סנפיר חי בנהרות  ובאגמים ביבשת אפריקה. יש לו זימים, אבל הוא משתמש גם בשלפוחית האוויר שלו כבריאה : הוא נושם באמצעות גמיעת אוויר בגובה פני המים. בזכות השיטה הזאת הוא יכול לחיות במים בעלי כמות חמצן קטנה מאוד, כמו המים בנהרות שזרימתם אטית.





?מהם פתחי זימים

בטאים הם דגים שטוחי גוף המרבים לנוח על קרקעית הים. הפיות שלהם נמצאים מתחת לראשיהם, ופירוש הדבר הדבר הוא שהפיות אינם משתתפים בתהליך הנשימה. מאחורי כל עין יש חור מיוחד המכונה פתח-זימים. המים נשאבים דרך החורים הללו אל הזימים. כך יכולים הבטאים  לנשום אפילו בעת מנוחה על קרקעית הים.





?איך הדגים שוחים


רוב הדגים שוחים בתנועות מצד לצד, ותנועתם דומה לצורת האות האנגלית S .

זנבו של הדג דוחף אותו קדימה, ואילו הסנפירים על גבו ועל גחונו מונעים את שקיעתו במים.

סנפירים בצד הגוף משמשים כבלמים. דגים מסוימים יכולים לקפוא על מקומם במים, והם שומרים על תנוחתם בעזרת הסנפירים.





?למה הדגים חיים בלהקות

בים הפתוח יש סכנות רבות, ולכן דגים נוהגים לחיות בקבוצה המכונה להקה – לעתים מאות דגים מאותו המין מתאגדים יחדו. כך בטוח יותר : לקבוצה יש סיכוי גדול יותר לאתר סכנה, ולכל דג יש סיכוי טוב יותר לחמוק מסכנה אם הנחיל מותקף.
 בלהקה של הדפדופים הופכים הגופים המפוספסים של הדגים לגוש אחד של פסים, והטורף מתקשה לבודד דג אחד כדי להתקיפו.




?איך הדגים מתרבים

רוב מיני הדגים מטילים מאות או אלפים של ביצים זעירות. ביצים אלה מפוזרות על קרקעית הים או הנהר, ואת רובן יאכלו דגים אחרים. בדרך כלל הדגים אינם מטפלים בצאצאים שלהם – המשימה הושלמה עם הטלת הביצים. אבל כמה מיני דגים מתאמצים קשות כדי למצוא את המקום הטוב ביותר להטיל בו את ביציהם.
דגי הסלמון מבלים את חייהם הבוגרים בים. עם הגעת זמן ההשרצה הם עורכים מסע ארוך בחזרה לנהר שבו בקעו מן הביצים.

דגים


?אילו דגים חיים עם בעלי חיים אחרים

דגים מסוימים חיים עם יצורי ים אחרים בשותפותך ששני הצדדים מפיקים תועלת ממנה. שותפות כזו מכונה סימביוזה או חיי שיתוף.
שושנות-ים גדולות הנמצאות בשוניות אלמוגים צדות את מזונן באמצעות זרועות הציד הצורבות והארסיות שלהן, אבל דג השושנון חי בשלוה וללא פגע בין זרועות הציד הללו.
אם דגים אחרים ינסו לצוד את השושנון, אז שושנת-הים תצרוב אותם ותאכל אותם. בתמורה לכך עוזר השושנון לשושנת-הים ומביא לה מזון שצד.




?מהם דגים דואים

דגים מעופפים חיים בסמוך לפני המים באזורים חמימים. הם נמלטים מסכנה בדרך בלתי רגילה : שני הסנפירים  הגדולים שלהם נראים כמו כנפים. אם מתקיפים אותם, הם יכולים לנתר אל מחוץ למים ולדאות למרחק של עשרה מטרים או יותר.




?איזה דג בונה קן מבועות אויר

הקרבנון ההדור חי בנהרות הזורמים באטיות בדרום מזרח אסיה. הוא מגן על ביציו מפני טורפים. הזכר בונה קן מבועות אויר, ועוטף אותו בלחה הנפלטת מפיו כדי למנוע את התפוצצות הבועות. אז הוא מלקט את הביצים, דוחף את כולן לתוך הקן ועומד על המשמר לידו.




?איזה דג ממין זכר מביא דגיגם לעולם

אצל כמה מינים של דגים הנקבות מביאות לעולם ולדות חיים. ולדות אלה בוקעים מביצים המחוזקות בתוך גופה של הנקבה. סוסני-ים יוצאי דופן מבחינה זו, וזאת מאחר של שהזכר הוא המביא את הוולדות לעולם. הנקבה מטילה את ביציה בתוך כיס דגירה מיוחד הנמצא על בטנו של הזכר. הביצים מתחברות לדופן הפנימית של הכיס, ושם הן מוזנות עד לעת בקיעת הדגיגים מהביצים. כל סוסני-הים הזעירים עוזבים את הכיס בעת ובעונה אחת.



Tuesday 7 May 2013

כרישים

מהו כריש?

כריש הוא מין דג החי באוקיאנוסים מאז ימי הדינוזאורים. בנגוד לרוב הדגים, השלד של הכריש אינו בנוי עצמות אלא סחוט, והוא גמיש. רוב הכרישים הם ציידים פעילים, וחיים לבדם בעולם התת-מימי  האפלולי.
הלסתות החזקות שלהם וצורת גופם הופכות אותם לחלק מן הטורפים המושלמים ביותר בעולמנו.



כמה מיני כרישים יש בעולם ?

ישנם 370 מינים שונים של כרישים, והם נבדלים זה מזה בגדלים, בצורתם ובצבעם. לכמה כרישים, כמו למשל לכריש שחור הסנפירים, יש גוף הידרודינמי וגמיש המתאים לשחייה מהירה. 






כרישים אחרים כמו הזנבתן המנומר חיים על קרקעית הים, ושם הם משחרים לטרף.






איך כריש יכול לטבוע?

כרישים נושמים עלי ידי שאיפת חמצן מן המים  דרך הזימים  שלהם. כרישים גדולים יכולים לנשום רק אם מים זורמים על פני הזימים שלהם, ופירוש הדבר הוא שעליהם לשחות כל הזמן – ולא, הם יפסיקו לנשום ויטבעו. כרישי המעמקים הקטנים יותר נושמים גם באמצעות שאיבת מים אל הזימים שלהם. כרישים אלה יכולים להרשות לעצמם לנוח על קרקעית הים.


 אילו כרישים מטילים ביצים?

ישנם כרישים קטנים – כמו למשל הגלדנים, הזנבתנים וההטרודונים – אשר מטילם 20 עד 25 ביצים בכל פעם. כל ביצה מוגנת בתוך נרתיק ביצים מיוחד, נרתיק המחובר לעשבי-ים או מוחבא בקרקעית הים. הכריש התינוק גדל בתוך נרתיק הביצים הזה, ונזון משק החלמון המחובר לגופו. לאחר כמה חודשים הוא בוקע מן הביצה.



פרוקי-רגלים

מהם פרוקי-רגלים?

פרוקי-רגלים הם אותם יצורים זעירים המזמזמים, רצים, מתפתלים וזוחלים סביבנו. בין הרמשים נכללים חרקים, עכבישים, מרבי-רגלים, טחביות וכדרוריות וגם שבלולים הקרובים להם למרות שאינם פרוקי רגלים. הם שונים זה מזה בגדלם, בצורתם ובצבעם, אבל כולם חסרי חוליות – כלומר, אין להם עמוד-שדרה.


איפה הם חיים?

פרוקי-רגלים נמצאים כמעט בכל מקום על פני כדור הארץ. כל גינה היא ביתם של אלפים מהם. הם קטנים עד כדי כך שהם יכולים להידחק אל תוך החללים הזעירים ביותר, וקשה מאוד לאתר אותם. רמשים מתחבאים במקומות חשוכים ולחים – למשל מתחת לאבנים, לעלים ולקורות עץ -  וגם בתוך הקרקע. חלקם פעילים במשך היום, ואחרים יוצאים רק בשעות לילה.


כמה פרוקי-רגלים וקרוביהם יש בעולם ?

בעולם שלנו יש יותר רמשים מאשר כל קבוצה אחרת של בעלי חיים – יותר משלושה מיליוני מינים. למעשה קיימים סוגים שונים רבים של כך, והיה על המדענים למיין אותם לכמה קבוצות. לדוגמה : דבורים, נמלים, ושפיריות הן חרקים, עכבישים ועקרבים הם עכבישנים, ושבלולים הם רכיכות.


איך רואים החרקים?

לבעלי חיים רבים יש עדשה אחת בכל עין, אבל לחרקים דוגמת שפיריות וזבובים  יש עיניים מורכבות הנקראות גם עיני-תשבץ. עיניהם עשויות אלפי עיניות זעירות וצפופות. עין כזו אינה רואה עצמים בבהירות, אבל היא מאפשרת לחרקים לאתר אפילו את התנועה הקלה ביותר מכל כיוון כמעט.


למה יש לחרקים שריון ?

גופם של כל החרקים מכוסה במעטה קשה הנקרא שלד חיצוני. מעטה זה מגן על איבריהם הפנימיים הרכים בדומה לשריון חזק. גופו של כל חרק מורכב משלושה חלקים : החלק הקדמי, הראש, כולל את המוח, הפה העיניים והמחושים ; החלק האמצעי, החזה נושא שלושה זוגות רגליים, ובדרך כלל גם שני זוגות כנפיים ; בחלק האחורי, הבטן, נמצאת הקיבה – ושם גם נוצרות הביצים אצל הנקבות.


מה אוכלים פרוקי-הרגליים וקרוביהם ?

קרקע היער הכהה מהווה מקום אידאלי לפרוקי-הרגליים וקרוביהם, וזאת כי היא מספקת להם מזון ומקלט. יש שם הרבה צמחים  שאפשר לכרסם אותם או להתחבא מתחתם, והרבה בעלי חיים זעירים שאפשר ללכוד. תולעים, חלזונות, מרבי-רגליים וטחביות מתקיימים מהשירים המרקיבים של צמחים, כמו גם מעלים, מפירות ומזרעים. פרוקי-הרגליים הללו וקרוביהם צמחוניים.
אלה משמשים בתורם כמזון לציידי היער הנועזים, כמו למשל העכבישים והחיפושיות.


כמה ביצים מטילים החרקים?

נקבות החגב מטילות בין שתי ביצים ל-120 ביצים בכל הטלה, אף שיש גם חרקים המסוגלים להטיל אלפי ביצים. קליפות הביצים שומרות על חומם ולחותם של הפעוטים ועל היותם חבויים מן העין. חרקים נוהגים להשאיר את הביצים שלהם על מקור מזון או לידו, וזאת כדי שהחרקים הצעירים יוכלו לאכול לאחר בקיעתם. 

חגבים

למה חגבים משילים את עורם?

נקבות החגב מטילות ביצים. החרקים הפעוטים הבוקעים מן הביצה הם זחלים הנקראים "נימפות". הם נראים כמו העתקים זעירים של הוריהם, אבל אין להם כנפיים. חגבים גדלים בשלבים : ככל שהגלמים גדלים כך עורם החיצוני נעשה קטן מדי, והם מתפתלים ויוצאים מתוכו. העור החיצוני מכונה נשל. החרקים גדלים לפני שעורם החדש מתקשה.


למה החגבים "מצרצרים" ?

חגבים משמיעים קולות כדי למשוך בנות-זוג להזהיר יריבים. הזכרים מחככים את רגליהם האחוריות בווריד הנמצא בכנפיהם הקדמיות, בדומה לכנר המעביר את קשתו על פני מיתר. לכל מין של חגבים יש צרצור מיוחד משלו.


עכבישים

למה עכביש אינו חרק ?

עכבישים שייכים לקבוצת בעלי החיים המכונה עכבישנים. בשונה מן החרקים בעלי שש הרגליים, לעכבישים יש שמונה רגליים. לרוב גופם שעיר ונחלק לשניים – הראש והחזה מאוחים לראשחזה קדמי, והבטן אחורית. לכל העכבישנים יש שני מצבטים (כליצרות) ארסיים, ובאמצעותם הם נוגסים בטרף שלהם והורגים אותו.


למה עכבישים טווים קורים?

חלק מהעכבישים לוכדים את מזונם בעזרת מלכודות דביקות : הם טווים רשתות דקות מקורים הנוצרים בבלוטות מיוחדות בגופם. הקורים נמצאים במצב נוזלי בתוך גופו של העכביש, אבל הופכים לחוטים חזקים מחוץ לגופו. חרק המסתבך ברשת נאבק כדי להשתחרר מן הקורים הדביקים. העכביש חש בכך באמצעות שערות המצויות על רגליו, וממהר להרוג אותו.


איפה חיים עכבישונים מסוימים ?

יש עכבישים שאינם טווים רשתות כדי ללכוד בעלי חיים אחרים, אלא כדי להכין מהן "חדרי ילדים" להגנת הצאצאים שלהם. העכבישים משגיחים על הביצים עד לזמן שהעכבישונים מוכנים לפרוץ אל העולם – בדרך כלל לאחר ההתנשלות השנייה של הפעוטות. הרשתות המגוננות נבנות על פי רוב בתוך צמחים או שיחים.



נמלים

למה הנמלים חיות יחד ?

נמלים הן חרקים חברתיים, בדומה לדבורים ולטרמיטים. הן חיות ועובדות יחדו בקבוצות גדולות ומאורגנות המכונות מושבות. בכל קן יש מלכה יחידה המטילה את כל הביצים. רוב הנמלים האחרות הן פועלות. הו בונות את הקן, מחפשות אחר מזון , שומרות על נקיונו של הקן, נלחמות באויבים ומטפלות ברמות הצעירות.



איך נמלים בונות להן אוהלים בצמרות העצים?

נמלים אורגות "תופרות" עלים כדי להכין אוהלים בצמרות העצים, ומשתמשות בצאצאיהן כבחוט ומחט. כל נמלה אוחזת רימה בפיה, ונועצת אותה בגבול הקיים בין עלים צמודים. הרימה מפרישה קור דביק המחבר את העלים זה לזה.



אילו נמלים דומות לכדי אחסון ?

נמלי-דבש הופכות חלק מן הפועלות ל"כדי אחסון" כדי לאגור צוף פרחים. בקיץ יש מזון בשפע, ואז מאכילים את הפועלות הללו בצוף ובטל-דבש. הן מתנפחות כמו בלון, ותלויות בקן מחסור במזון, ואז הפועלות מקישות במחושיהן על ה"כדים" כדי לגרום להן לפלוט את המזון שאגרו.