Wednesday 8 May 2013

יונקים



?אילו יונקים יכולים לעוף

עטלפים הם היונקים היחידים היכולים לעוף. בדומה לעופות הם בעלי גוף קל-משקל, אבל אין להם נוצות. הכנפיים שלהם עשויות שכבות של עור, המתוחות בין העצמות הארוכות של אצבעותיהם.
עטלפים פעילים בלילה, והם ישנים במשך היום. הם נתלים במהפך מתקרות של מערות או מענפי עצים. עם שקיעת השמש הם עפים אל תוך הלילה בחיפוש אחר מזון.






?אילו יונקים אוהבים לדבר

בדומה ליונקים נבונים אחרים הדולפינים עליזים ותקשורתיים. הם חיים בקבוצות המכונות להקות, ו"מדברים" זה עם זה באמצעות נקישות ושריקות. הצלילים הללו נעים מתחת לפני המים לאורך קילומטרים רבים. מדענים גם חושבים כי דולפינים מסוגלים לחקות דבור אנושי, אבל קצב הדיבור שלהם מהיר הרבה יותר.





?אילו יונקים לועסים ללא הפסקה

יונקים בעלי פרסות, כמו תאואים, ג'ירפות ואנטילופות אוכלים בעיקר עשב ועלים. מאחר שהמזון הזה הוא כה קשה, אז עליהם ללעוס אותו פעמיים. הם נוגסים במזון נגיסה גדולה, לועסים אותו פעם אחת וממהרים לבלוע אותו. המזון מגיע לקיבותיהם, אולם מהן הוא חוזר רך אל פיותיהם ללעיסה שניה. פעילה זו מכונה העלאת גירה.





?מיהו היונק המהיר ביותר

הברדלס הוא היונק המהיר ביותר. הוא מסוגל לרוץ במהירות מרבית של 110 קילומטרים בשעה, אך הוא עושה זאת רק לפרי זמן קצרים. בניגוד לרוב החתולים הגדולים טפריו שלופים כל הזמן, והם משפרים את האחיזה שלו בקרקע בזמן הריצה.






?אילו יונקים מטילים ביצים בעלות קלפה גמישה

שני יונקים – הברווזן וקיפודן הנמלים – אינם מביאים לעולם ולדות חיים, אלא מטילים ביצים המוגנות בקליפות קשות וגמישות כקלף. לאחר שהברווזונית הטילה את ביציה בקן, היא מחממת אותן בגופה במשך כעשרה ימים עד לבקיעתן. יונקים המטילים ביצים מכונים ביבאים.



No comments:

Post a Comment